V meste je veľa podnikov, do ktorých len prídete, najete sa, niečo vypijete a po pár chvíľach odídete. Máme tu však aj podniky, ktoré majú za sebou skutočne zaujímavú cestu. Jedným z nich je Rich Burgers – podnik, ktorý po tomto článku radi navštívite. Na rozhovor sme si pozvali Richarda, majiteľa Rich Burgers.
Grill u Ričiho má tento rok za sebou veľký pokrok. Od one man show v Jednote po plnohodnotnú reštauráciu. Ako si sa vlastne dostal k podnikaniu a prečo zrovna burgre?
Prvá myšlienka na podnikanie vznikla ešte počas môjho zamestnania. Roky som pracoval pre niekoho iného, menil zamestnania, ale stále tam nebol naplnený ten finančný potenciál. A keď robíš svoju prácu najlepšie ako vieš a nevidíš tam ten potenciál, zmysel, tak proste začneš hľadať niečo iné. Navyše sa mi vtedy narodil syn a chcel som zabezpečiť svoju rodinu a seba na dôchodok a pracovať konečne na seba. Konieckoncov tu pracuje aj môj brat a mama a pracujeme tu všetci s láskou, tak mi to celkom aj vychádza.
A prečo burgre? Bola tu veľká medzera, burgre v našom meste chýbali a nikto ich tu pred nami nerobil. Ja som bol už dlhšie rozhodnutý, že chcem podnikať v gastre, nakoľko máme k tomu celá rodina blízko. Je to náš veľký koníček, radi varíme aj grilujeme, skúšame niečo nové a ľudí to očividne baví.
V našom meste máme pomerne veľa reštaurácií. Ako sa ti podarilo presadiť sa a dostať sa tak do povedomia ľudí?
V podstate to bolo prístupom – gastronómia v našom kraji nie je na nejakej super úrovni a ja som videl všade v zahraničí, že to môže fungovať na úplne inej úrovni a tak som chcel celý náš podnik aj smerovať. Od zamerania na zákazníka, cez kvalitné a čerstvé suroviny, dobrý kolektív až po rôzne pridané hodnoty zákazníkom. Chceme tu mať ozaj dobrý kolektív a super prostredie, kde sa bude každý či už zamestnanec alebo zákazník cítiť spokojne a bude odchádzať s úsmevom na tvári.
Hovorí sa, že začiatky sú ťažké. Platilo to aj u teba?
Začiatky boli všelijaké, ale obetoval som tomu naozaj všetko. Každý deň som v tej Jednote sedel od pondelka do nedele, celých desať mesiacov. Bolo to dosť náročné, prvé tri mesiace som pracoval prakticky zadarmo, ale dostali sme sa z toho. Najviac mi pomáhali zákazníci, ktorí nás stále odporúčali svojim známym, čo ma veľmi tešilo.
Sleduješ konkurenciu v meste?
Konkurenciu sledujem stále, hlavne po tom, čo sme sem dotiahli burgre. Ľudia si všimli, že burgre sa nemusia robiť len z polotovarov a hrať sa na fast food, ale dokážeš z toho vytvoriť gastronomický zážitok. Vidím aj na našich zákazníkoch, že majú super náladu keď sa dobre najedia. Príde človek namrzený z práce, dá si burger a odchádza spokojný, a kýva nám s úsmevom na tvári. Toto nás navyše najviac motivuje, keď je zákazník spokojný – aj mu chutí, aj sa tu dobré cíti.
Vy máte na burgre vlastnú receptúru. Môžeš nám to trochu priblížiť?
Pokiaľ viem, tak tento osobitý prístup neobišiel ani žemle a mäsoÁno áno, žemle nám pečie Istria v Javorinke. Týchto chalanov musím vychváliť, lebo robia ozaj kvalitné pečivo, hlavne naše žemle, ktoré robia špeciálne iba nám. S nimi sme začínali na špaldových žemliach a neskôr aj tu skúšali rôzne receptúry. Nakoniec z toho vznikli tieto žemle, ktoré si zákazníci pochvaľujú a hovoria, že sú najlepšie, ktoré takto k burgerom jedli.
A mäso máme od Jumäs Trade, ktorí majú farmu v Zemianskom Podhradí. Slovenské mäso od lokálneho dodávateľa, u ktorého si viem presne zistiť čím bola krava kŕmená, aká bola stará, kedy bola porazená, proste všetko a to je super.
Ako som už spomenul, tento rok ste mali ozaj produktívny. Čo všetko ste vlastne zmenili?
Zmenili sme všetko. Jedna firma skončila a druhá začala. Máme nové meno, adresu, ponúkame parkovanie, terasu, wc, nahodili sme web stránku, rozšírili ponuku jedál, zlepšili kuchyňu a teraz najnovšie aj servírovanie, nakoľko nám hygiena konečne povolila používanie tanierov.
V meste podnikáš skoro 2 roky. Ako zvládaš prácu s ľudmi a akí sú Novomešťania ako zákazníci?
Vieš čo, v pohode. Aj zamestnanci sú super, aj zákazníci. Občas sa stane, že niekto zabudne kde má svoje hranice, ale to sa stane každému. Inak nič tragické.
Ja som v podstate Novomešťan, aj som sem do školy chodil, poznám tých ľudí a aj tá klientela čo sem chodí sú normálni ľudia.
Navyše ak má niekto nejakú sťažnosť na nás, tak ho rád vypočujem a zariadim sa podľa toho. Bavím sa so zákazníkmi, cením si ich názory a snažím sa im vyhovieť, ak sa dá.
Rich Burger sa ale rozšíril aj mimo Slovensko, však?
Áno, chodia nám sem aj cudzinci, hlavne cez TripAdvisor.com. Rôzni Angličania, Škóti, ale aj Nemci – najmä manažéri z okolitých firiem. Niektorí si sem chodia posedieť a porozprávať sa, lebo u nás všetok personál ovláda aj cudzí jazyk, takže sa so zahraničným zákazníkom radi porozprávame. Pre nich je to taká rarita, lebo to nie je len o tom: „ahoj, čo si dáš?” ale my ich poznáme, vieme čo robia a kde tu bývajú, vďaka čomu nám nechávajú super recenzie. To sem navyše láka ďalších turistov, lebo Trip Advisor je dosť obľúbený v zahraničí.
Aké máš teraz plány do budúcna a kam by si chcel Rich Burger dostať?
Celé to plánujeme spraviť ako franchisu. Plánujeme sa rozšíriť mimo mesto, ale aj mimo Slovensko. Rovnaká prevádzka, dodávatelia, služby, štandardy. Časom chceme ponúkať franchisovú licenciu ako napr. McDonald´s, ale k tomu sa dostaneme neskôr.
Čo sa týka teraz Rich Burgers, tak budeme prerábať celé vnútro, vďaka čomu sa zdvojnásobí kapacita. Toto sedenie je zlé a po prerábke by tu mali byť boxy, ktoré zaručia viac sedenia – spravíme tu z toho taký autobus, na retro štýl.
Bude aj nové menu, nové burgre, ľudia si budú môcť poskladať burger, pridáme šaláty, polievky. Cez leto by sme chceli napríklad mať aj gril vonku a dať ľudom niečo navyše. Opäť o trochu zlepšiť to prostredia aby sa tu cítili dobre.